سئو فنی چیست؟ و شامل چه مواردی میشود؟

یکی از نقاط اختلاف بین ما و برنامهنویسان عزیز این هست که آیا وظیفه یک سئوکار این هست که در مورد مسائل فنی بداند یا بهاصطلاح سئو فنی را خودش انجام دهد؟! یا نه، باید یک سری تحلیل و آنالیز کند و بعد از آن کلی تسک(Task) برای تیم فنی بسازد! بههر حال ما در تعریف سئو میگوییم که بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو، که از دو بخش اصلی سئو داخلی(On-page Seo)، سئو خارجی(Off-page Seo) تشکیل شده است. بهعبارتی هرکاری که ما برروی سایت خودمان انجام میدهیم برای بهینهسازی را سئو داخلی میگوییم. که در مقالات قبلی به آن پرداختهایم. اما بسیاری سئو فنی را بخشی جدا از سئو داخلی میدانند؛ ما نیز به دلیل اهمیت این موضوع سئو فنی یا تکنیکال را بهصورت بخشی جدا مورد بررسی قرار دادیم و این راهنمای کامل سئو فنی یا Technical SEO است، از سئو فنی چیست؟ تا روشهای اجرای سئو تکنیکال.
سئو فنی چیست؟ و چرا باید آنرا بیاموزیم؟
سئو تکنیکال در واقع فرآیندی است برای آماده سازی سایت تا رباتهای گوگل درک بهتری از محتوای صفحات و ارتباط آنها با یکدیگر پیدا کنند. بهعبارتی دیگر یک سئوکار در سئو فنی باید به ساختار صفحه و المان های استفاده شده در کدنویسی و پیاده سازی آن توجه کند. هدف ما در استفاده از کدهای HTML علاوه بر نمایش صحیح اطلاعات به کاربر، این است که درک بهتری به ربات گوگل از محتوای وبسایتمان ارائه کنیم.
بارها دیدهایم که سایتهایی با محتوای بسیار خوب و کامل وجود دارند که در زمینه تهیه محتوای ارزشمند بسیار خوب عمل کرده اند اما به دلیل ساختار نامناسب کدنویسی رتبههای خوبی را در نتایج گوگل کسب نکردهاند بههمین اهمیت سئو فنی وقتی مشخص میشود که بدانیم بخشی از فرآیندهای سئو تکنیکال مرحلهحتی قبل از طراحی سایت است و مربوط به مسائل فضای میزبانی و ذخیرهسازی سایت است.
بههر حال دید ما نسبت به سئو تکنیکال باید بهصورت یک چرخه و روند باشد کهبهصورت پیوسته باید برروی یک سایت پیاده شود. از آنالیز و تحلیل تا مانیتور کردن دوباره! این چرخه را در تصویر زیر ببینید:
سئو فنی شامل چهمواردی میشود؟
بهطور کلی ما در سئو فنی یا تکنیکال باید به مسائل زیر توجه کنیم، که در این مقاله بهطور کاملا دقیق هر کدام از موارد گفته شده را بررسی خواهیم کرد. سئو فنی شامل موارد زیر میشود:
- معرفی و تعیین تگ هایHTML تاثیرگزار در سئو
- ایجاد نقشه سایت و بهینهسازی آن Sitemap.xml
- ایجاد فایل دسترسی رباتها یا Robots.txt
- ایجاد دادههای ساختار یافته یا Structured data
- آنالیز و بهینهسازی سرعت سایت(در حد توان)
- کنترل و بهینهسازی تگ Alt عکسها و تصاویر
- نصبگواهینامههای امنیتی SSL یا پروتکل https
- جلوگیری از بهوجود آمدن محتوای تکراری
- یافتن و رفع لینکهای مشکل دار(شکسته، ریدایرکت شده و …)
- بررسی سایت در دستگاههای موبایلی و ..
در ادامه این مقاله بهبررسی هر یک از این موارد و نحوه پیادهسازی و اجرای هرکدام میپردازیم:
1.تگهای HTML تاثیرگذار بر سئو و رتبهگوگل
زبان نشانهگزاری html بهمرورگر اعلام میکند تا ساختار یک صفحه یا محتوا را درک کند؛ با اینحال همه تگها در سئو اهمیت ندارند و تنها برخی از آنها برای ما مهم هستند که در ادامه به بیان هرکدام از آنها میپردازیم:
تگتایتل یا Title:
این متاتگ ازین جهت برای ما اهمیت دارد که اولین چیزی که مخاطب از محـتوای ما در صفحات نتایج گوگل(SERP) میبیند عنوان یا تایتل صفحه است. همانطور که در تصویر مشاهده میکنید این تگ از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا میتواند بیینده را ترغیب کند که برروی محتوای ما کلیک کند یا خیر!توصیه ما این است که عنوان صفحه باید توصیفی از محتوای موجود در صفحه باشد و اگر شامل کلمه کلیدی هم بود که چه بهتر.
تگ متا توضیحات یا Meta Description:
بعد از تگ تایتل، دومین تگی که در صفحه نتایج گوگل نمایش داده میشود، متا تگ توضیحات است. پس طبیعی است که همچون تگ عنوان بسیار با اهمیت باشد. ازآنجاکه تگ عنوان دارای محدودیت تعداد کاراکتر میباشد و شاید نتوان توضیح واضحی از محتوای صفحه در آن بخش ارائه داد، استفاده از تگ توضیحات فرصت مناسبی برای قانع کردن کاربران است که حتما برروی نتیجهای که به سایت ما منتهی میشود، کلیک نمایند؛ از این رو Meta Description بسیار کاربردی و مهم است. توصیه ما این است که این متن نیز شامل کلمه کلیدی یا کلمات مرتبط و هم مفهوم آن باشد.
تگ کنونیکال Canonical Tag:
یکی دیگر از تگهای HTML که برای ما سئوکارها اهمیت دارد، تگ کنونیکال است، این تگ در حقیقت در دل یک تگ لینک قرار میگیرد و ما معمولا از آن برای معرفی صفحه پیشنهادی و ترجیحیمان در مواقعی که درباره یک کلمه کلیدی چندین محتوا با آدرسهای مختلف داریم به گوگل استفاده میکنیم.
در حقیقت همانطور که میدانید صفحاتی با محتوای تکراری(ِDuplicate Contents) میتوانند آسیبهای جدی به سئو سایت وارد کنند. بهعنوانمثال یک سایت فروشگاهی را در نظر بگیرید که چند رنگ مختلف از یک محصول را برای فروش، عرضه کرده است و متن توضیح این محصولات یکسان است اما در ویژگی رنگ متفاوت هستند. در مواردی اینچنین، برای اجتناب از مشکلات ناشی از متنهای تکراری و جلوگیری از جریمه گوگل، بهتر است از تگ لینک با عبارت کنونیکال استفاده کنید. ظاهر یک تگ کونیکال بهصورت زیر است:
</”/link rel=”canonical” href=”https://example.com/samplepage>
2. نقشه سایت چیست؟ چگونه یک نقشه سایت ایجاد و به گوگل معرفی کنیم؟
نقشههای سایت یکی از مهمترین ارکان سئو فنی هستند، این نقشهها در حقیقت راهنمای رباتهای گوگل برای گشتوگذار در شهر وبسایت ما هستند! و ما میتوانیم در این فایل بهطور دقیق بگوییم که چه صفحاتی در سایت ما وجود دارند و دستهبندیها و .. مشخص کنیم.
نقشههای سایت در واقع یک فایل xml هستند که آدرس صفحات و لینکها، آخرین باری که یک صفحه ویرایش شده، دستهبندی صفحات و نوشتهها و … در خود دارند. ما با ایجاد نقشههای سایت و معرفی آنها به گوگل کمک میکنیم تا شانس ایندکس شدن تمام صفحات وبسایتمان تا حد زیادی افزایش یابد.
اگر میخواهید بدانید که نقشه سایت دارید یا خیر کافیست بعد از آدرس دامنهتان عبارت sitemap.xml را وارد کنید. در صورتی که نقشه سایت شما موجود بود تنها کافیست آدرس آن را کپی کنید و در سرچ کنسول گوگل بخش Sitmaps اضافه کنید. ولی اگر نقشه سایت نداشتید میتوانید به برنامهنویس سایتتان بگویید یک نقشه سایت ایجاد کند و یا اگر وبسایت شما وردپرسی است با استفاده از افزونه Yoast SEO این کار بهسادگی امکانپذیر است.
3.فایل Robots.txt و نحوه ایجاد آن
این فایل که از نوع TXT. یا متنی است، اجازه دسترسی به گوگل به صفحات و پوشههای مختلف سایت را تعیین میکند.
در واقع نقش اصلی یک فایل Robots.txt ایجاد و تعیین محدودیت دسترسی رباتهای موتور جستجوی گوگل به محتوای وبسایت ماست. تمامی این رباتها هم به تصمیم ما احترام میگذارند و بهصورتی عمل میکنند که قبل از ورود به هر سایت یا صفحهای از وجود فایل Robots.txt بر روی آن و محدود نبودن دسترسی محتویات اطمینان حاصل میکنند و دستورات مندرج در آن فایل را بررسی میکنند. برای کاربرانی که از CMS وردپرس استفاده میکنند، ایجاد فایل robots.txt بسیار ساده است و میتوانند از پلاگینها و افزونههایی نظیر Yoast SEO برای ویرایش فایل استفاده نمایند.
4.دادهساختار یافته یا stuctured data
ایجاد دادههای ساختاریافته هرچند تاثیر مستقیمی بر سئو سایت ما نمیگذارد، اما بهدلیل اینکه ما در صفحات نتایج گوگل متفاوت از سایر نتایج نمایش داده میشویم، میتواند برای بهبود نرخ کلیک یا CTR ما تاثیر مثبت داشته باشد. معمولا این دادهها با استفاده از نشانهگذاریهای Schema انجام میشود.
اگر از سیستم های مدیریت محتوا استفاده می کنید، می توانید با بهره بردن از پلاگین ها، داده های ساختاری متنوعی را به صفحات اضافه کنید. به عنوان مثال با استفاده از این پلاگین ها می توان به آسانی داده های ساختاری مرتبط با مکان فروشگاه را در صفحات قرار داد. نیازی به کلنجار رفتن با کدها نیست و صرفا می توان با یک پلاگین این کار را انجام داد. پلاگین های زیادی در این زمینه وجود دارند و با جستجو می توانید به آنها دست یابید.
5.آنالیز و بهینهسازی سرعت سایت
یکی از وظایف مهم ما در سئو فنی، بررسی وضعیت سرعت و عملکرد وبسایت است. فاکتور مهمی که در مبحث سئو تکنیکال بسیار اهمیت دارد.
تأثیر سرعت سایت بر سئو مشخص و واضح است. پس ما در اینجا به نحوه بررسی سرعت سایت صرفا میپردازیم:
سرعت سایت بهعنوان یک فاکتور در رتبهبندی لحاظ میشود. چراکه هرچه سایت سرعت پایینتری داشته باشد کاربران کمتر ترغیب میشوند به آن سایت رجوع کنند. از طرفی خزندهها(Crawlers) موتورهای جستجو نیز برای گردش و خزش درون سایت از سرعت بالا بهعنوان یک ویژگی مهم و مؤثر بهره میبرند. هر چقدر خزندهها با سرعت بالایی سایت شما را بررسی کنند، این باعث میشود که کارها آسان شود و در نتیجه مطالب سایت شما زودتر ایندکس میشوند که طبیعتا باعث افزایش ورودی از گوگل میشود. برای بررسی سرعت و عملکرد وبسایتتان یکی از بهترین ابزارها استفاده Page Speed insights گوگل و یا جیتیمتریکس است که لینک ورود بههر دو آنها را میتوانید ببینید، کافیست آدرس سایت خود را در نوار بررسی این ابزارها وارد کنید تا بررسی جامعی از سرعت صفحات مختلف سایت شما ارائه کنند.
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights
6. کنترل و بهینهسازی متنهای جایگزین عکسها یا Alt تصاویر
متن جایگزین عکسها اهمیت بالایی برای درک صحیح گوگل از محتوای تصاویر شما دارند. بههمین جهت نباید از آنها غفلت کنید و بهتر است تصاویر جدیدتان را همراه با توضیحات Alt خوب آپلود کنید و تصاویر قبلیتان را نیز که تگ Alt ندارند را شناسایی و بهبود دهید.
7.نصب گواهینامه امینتی یا ssl برروی سایت
نصب گواهینامههای امینتی بهدلیل اینکه امنیت انتقال اطلاعات را برای کاربران امن میکنند، بسیار مهم است. SSL مخفف Secure Sockets Layers یک فناوری امنیتی برای برقراری ارتباط ایمن بین وب سرور و مرورگر میباشد که تضمین میکند اطلاعات کاربران نمیتواند ردیابی شود. امنیت اطلاعات کاربران سایت برای گوگل بسیار مهم است، و یکی از فاکتورهای سئو تکنیکال دریافت گواهینامه ssl و استفاده از پروتکل HTTPS میباشد. از طرفی، سایتهایی که از این پروتکل استفاده میکنند، اعتماد کاربران را جلب میکنند و این سبب میشود بازدیدکنندگان با اطمینان بیشتری به سایت شما بیایند و از امکانات آن استفاده کنند. بسیاری از سایتها هستند که میتوانید ssl رایگان خود را از آنها دریافت کنید و در هاست خود اپلود یا بارگزاری نمائید. بههمین جهت کافیست در گوگل جستجو کنید. اما سایتهای زیر هم هستند که گواهینامه SSL رایگان ارائه میدهند:
8. جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری و رفع محتواهای تکراری ایجاد شده
اینکه ما برای یک کلمه محتواهای تکراری نداشته باشیم که باهم رقابت کنند واضح است، برای جلوگیری از این امر میتوان از تگ کنونیکال و یا ریدایرکتهای 301 استفاده کرد، که هر دو اینها زیر مجموعه بخش سئو فنی یا تکنیکال میشوند.
9. یافتن و رفع لینکهای شکسته
قبلتر و در مقاله لینکسازی داخلی چیست؟ بهبررسی اشتباهات موجود در لینکسازی داخلی اشاره کردیم، در آنجا هم از لینکهای شکسته یا Broken links صحبت کردیم. لینکهای شکسته درواقع لینکبه صفحاتی هستند که وجود ندارند و یا حذف شدهاند و بهارور 404 برمیخوریم. یکی از وظایف ما سئوکارها در سئو فنی این است که لینکهایی که ارور 404 برمیگردانند را شناسایی کنیم و مشکلشان را رفع نمائیم.
10. بررسی وضعیت موبایل فرندلی بودن صفحات سایت
اینروزها نمایش صفحات سایت در دستگاههای موبایلی بهدلیل حجم بالای مخاطبانی که از تلفنهمراه وارد سایت ما میشوند بسیار بیش از پیش اهمیت دارد و یکی از مهمترین کارهای ما در سئو فنی، این است که بفهمیم محتوای ما در مویایل بهچه صورتی نمایش داده میشود و خطاهای آنرا رفع کنیم. برای اینکار بهترین روش این است که از گوگل بخواهیم سایتمان را در موبایل بررسی کند. پس از ابزار Google mobile friendly استفاده کنید. کافیست برروی لینک زیر کلیک کنید و آدرس صفحه مورد نظرتان را وارد کنید تا گوگل آنالیز دقیقی از وضعیت نمایش سایتتان در موبایل ارائه کند.
https://search.google.com/test/mobile-friendly
استاندارد AMP وتاثیر آن بر سئو
یکی از پروژههای گوگل برای بهبود تجربه کاربران موبایل، پروژه AMP است که مخفف عبارت: Accelerated Mobile Pages است. اگر در موبایل عبارتی را جستجو(سرچ) کنید، احتمالا صفحاتی را دیدهاید که کناذ آنها یک علامت شبیه به رعد و برق است، این نشاندهنده استفاده آن سایت از استانداردهای AMP است. این استاندارد اوایل سال 2016 از سمت گوگل ارائه شد. هدف گوگل از این فناوری مدرن ارائه راهکاری سریع و بهینه برای کاربران می باشد تا به راحتی بتوانند، محتوای سایتهای اینترنتی و صفحات مختلف آنها را بهتر ببینند بهویژه وبسایتهایی که معمولا دارای متن و محتوای زیادی هستند( مانند سایتهای خبری).
برای سایتهای وردپرسی پلاگین مخصوص این استاندارد موجود است اما در سایتهای اختصاصی باید با استفاده از فریمهای ارائه شده توسطز گوگل وبسایتشان کدنویسی شود. اینکه تاثیر استفاده از صفحات AMP در کسب رتبه بهتر در گوگل چقدر است! باید بگوییم تاثیر مستقیمی ندارد و صرفا به بهبود تجربه کاربران موبایل کمک میکند.
وباپلیکیشنهای پیشرونده یا PWA ها
یکی از ویژگیهای وبسایتهای امروزی، تبدیل شدنشان از صرفا یک سایت اینترنتی به وب-اپلیکیشن است. وب اپلیکیشنهای پیش رونده که به اختصار بهآنها PWA یا Progressive Web Application میگوییم؛ از جدیدترین فناوریها در ترکیب اپلیکیشنهای موبایل و وبسایتها بهره میگیرند. یک وب اپلیکیشن پیش رونده در واقع وبسایتی است که از فناوریهای مدرن وب استفاده میکند؛ اما ظاهر و کارکرد آن همانند یک اپلیکیشن معمولی است. پیشرفتهای اخیر در مرورگرها، سرویس ورکرها، کشها و رابطهای برنامهنویسی نرمافزار (API)، توسعهدهندگان وب را قادر کرده تا وب اپلیکیشنهایی با قابلیت افزودن به صفحهی خانگی سیستمعامل با امکان ارسال اعلان از سمت سرور (Push Notifications) و حتی عملکرد آفلاین توسعه دهند. اما باز هم اینکه استفاده از PWA ها تاثیری در سئو دارند یا خیر! پاسخ خیر است و تاثیر مستقیمی ندارد. اما استفاده از آنها توصیه میشود.
جمعبندی: سئو فنی یا سئو تکنیکال چیست؟
در این مقاله سعی کردیم مباحث مربوط به سئو تکنیکال را بهصورت کامل پوشش دهیم و برای عملی کردن هرکدام، راهکار ارئه کردیم، بهطور کلی سئو فنی(Technical SEO) فرآیندی است برای آمادهسازی سایت برای خزش و ایندکس رباتهای گوگل و نیز درک بهتر آنها از وضعیت صفحات مختلف سایت و نیز ارتباط آنها با یکدیگر است که شامل مباحث 10 گانهای میشود که در مقاله بالا بهصورت کامل توضیح دادهایم. مطمئن باشید این مقاله آپدیت و بروزرسانی میشود و هدف ما ارائه راهنمایی برای سئو فنی و روشهای اجرای آن است. لطفا نظرات ارزشمندتان را برای ما کامنت نمائید و یا اگر سوال یا نکته مبهمی در مورد سئو فنی برایتان پیش آمده، کافیست در بخش نظرات مشکل یا سوالتان را مطرح بفرمائید.
ممنون از همراهی شما
مطالب زیر را حتما بخوانید
-
اهمیت برندینگ در سئو
184.32k بازدید
-
سایتها چگونه متولد میشوند؟ بررسی یک صفحه وب از نظر سئو
33.96k بازدید
-
سئو فروشگاهی چیست؟
18.79k بازدید
-
سرچ کنسول چیست؟ و چرا باید Search console گوگل را یاد بگیریم؟
3.5k بازدید
-
همه آنچه باید در مورد این بهروزرسانی بدانید: آپدیت هسته ماه می گوگل در سال 2020
58.95k بازدید
دیدگاهتان را بنویسید